Koprášsky viadukt (uvádzaný aj ako Mníšanský viadukt) je železničný most na Gemeri, ktorý mal byť súčasťou železničnej trate, ktorá sa nikdy nedostavala. V súčasnosti je Koprášsky viadukt technickou pamiatkou a zároveň nevšednou atrakciou, ktorá sa dá pomerne jednoducho navštíviť. Neďaleko mosta sa nachádza Koprášsky tunel a o niečo ďalej Slavošovský tunel, takže návštevu viaduktu, môžete spojiť aj s návštevou týchto miest.
Ako sa dostať ku Koprášskemu viaduktu
Železničný most sa nachádza pri obci Magnezitovce, severne od Jelšavy v gemerskom regióne. Táto oblasť nie je príliš navštevovaná a tie najhlavnejšie dopravné ťahy ju míňajú, prísť sem je preto časovo náročnejšie. Ak ste však niekde v oblasti Jelšavy, Revúcej, či Rožňavy dôjsť sem nemusí byť až taký problém.
Ku Koprášskemu viaduktu sa najrýchlejšie dostanete z Magnezitoviec. Prísť sem môžete z Mníšanskej časti, alebo Koprášskej časti. Mníšany sú k mostu o čosi bližšie a ak sa nebojíte o svoj podvozok, tak sa teoreticky viete dopraviť až priamo k viaduktu.
My sme sa k viaduktu vybrali pešo z Magnezitoviec, práve z časti Mníšany. Zo severovýchodnej časti obce vedie ku Koprášskemu viaduktu poľná cesta, ktorá je v princípe schodná i pre autá, môžno ideálne s vyšším podvozkom. Každopádne počas našej návštevy mosta sme tu stretli niekoľko bežných áut. Cesta, ktorou pôjdete k mostu je mimochodom zároveň cyklotrasou, o čom informuje i smerovník v obci. Z obce ste tu potom pešo za zhruba 10-15 minút, v závislosti od toho z akej časti obce sem vyrazíte.
Na Koprášskom viadukte
Pod Koprášskym viaduktom sa nachádza trávnatý pľac, z ktorého sa na most dostanete vyšľapaným chodníkom v prudšom, no kratučkom svahu. Pod mostom sa veľa ďalšieho zaujímavého nenachádza. Potešia však z tade aspoň výhľady na pomerne masívnu stavbu viaduktu. Koprášsky viadukt totiž meria 120 metrov na dĺžku a vysoký je úctyhodných 36 metrov.
Zaujímavejšia je potom prechádzka po samotnom moste. Hoci sa jedná o železničný most, železnicu by ste tu dnes hľadali márne. Povrch mosta je vysypaný štrkom. Most je osadený zábradlím a na niektorých miestach sú drobné výčnelky, ktoré dobre poslúžia ako vyhliadky.
Z východnej strany sa na teleso mosta, resp. z neho dostanete po schodíkoch. Kúsok za nimi sa nachádza vstup do Koprášskeho tunela, pred ktorým bol vybudovaný drevený altánok s lavičkami a tiež ohniskom.
Výhľady z mosta
Koprášsky viadukt môže čiastočne poslúžiť aj ako vyhliadkový bod, hoci výhľady sú značne tienené okolitým lesom, resp. korunami stromov. Dobre však vidno na niekoľko kopcov v okolí a tiež smerom do Magnezitoviec a čiastočne tiež na budovy a vysoký komín magnezitky v Jelšave.
Gemerská spojka
Koprášsky viadukt je spolu s priľahlým Koprášskym tunelom a neďalekým Slavošovským tunelom súčasťou Gemerskej spojky. Jednalo sa o komplex železničných tratí a objektov, ktoré sa začali budovať po tom, čo Slovensko odstúpilo časť území Maďarsku tesne pred vypuknutím 2. svetovej vojny.
Vybudovaná železničná trať malá spájať Tisovec so Slavošovcami a jej výstavba prebiehala až do vyhlásenia SNP v auguste 1944. Po skončení druhej svetovej vojny a navrátení území Slovensku, potreba železničného spojenia už nebola aktuálna. A hoci sa po vojne ešte uvažovalo o dokončení výstavby, v roku 1949 bol celý projekt Gemerskej spojky ukončený.
Otváracie hodiny a vstupné
Koprášsky viadukt je prístupný bez obmedzení počas celého roka. Za vstup sa neplatí.